Wednesday 12 December 2018

Bacaan Talqin (Pengenalan)

Mentalqinkan orang yang sudah wafat hukumnya sunat. Orang yang mengerjakannya akan diberi pahala dan ianya juga berfaedah bagi mayat yang ditalqinkan.

Makna talqin mayat ialah memberi ingat kepada si mayat. Mentalqinkan mayat ini telah dilakukan sejak dari zaman sahabat dan tabi'in lagi, umumnya zaman solafussolehin hinggalah zaman khalaf. Orang mati akan diingatkan oleh yang hidup, akan jawapan-jawapan yang sepatutnya dijawab kepada malaikat Nakir bila disoal di dalam kubur nanti.

Sekarang ini, ramai orang yang menolaknya amalan talqin ini dengan jelas alasan yang telah mati tidak guna ditalqinkan kerana orang sudah mati tidak boleh diajar lagi. Sebenarnya persoalan ini hanya khilaf sahaja. Terserahlah, sama ada mahu mengamalkannya atau tidak dan tidak sepatutnya ianya dijadikan alasan untuk perpecahan dan pergaduhan di kalangan masyarakat Islam. Ulama' yang memfatwakan takqin itu sunat ialah ulama' dalam mazhab Syafie.


Membaca Talqin

Setelah mayat dikuburkan dan sebelum semua yang hadir pulang, salah seorang dari penghantar mayat, seelok-eloknya orang tua atau seorang ulama' yang soleh, duduk bertentangan dengan muka mayat untuk membacakan talqin. Ianya juga boleh dilakukan sebelum doa dilafazkan.

Lafaz talqin antaranya mengandungi ayat-ayat al-Quran yang berkaitan dengan kematian, peringatan, ajaran dan doa.