Wednesday 12 December 2018

Lafaz Talqin


Terjemahannya:

Dengan nama AllahYang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.
Segala sesuatu akan mati kecuali Tuhan.
Tuhan Allah yang punya perintah dan kepadaNya kamu dikembalikan.
Tiap-tiap diri akan merasakan kematian, dan bahawasannya pahala untukmu akan dicukupkan di hari akhirat.
Orang yang beruntung ialah orang yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan sebentar.

""Dari tanah Kami jadikan kamu, kepada tanak Kami kembalikan dan dari tanah juga kamu akan Kami hidupkan sekali lagi." (Taha: 55)

Dari tanah Kami jadikan kamu (untuk mencari upah dan pahala) kepada tanah Kami kembalikan kamu (untuk dimakan ulat dan tanah), dan dari tanah kamu akan dikeluarkan (untuk menghadiri padang mahsyar dan untuk melakukan pemeriksaan).

Dengan nama Allah, dan dengan Allah, dan dari Allah dan kepada Allah dan atas nama agama Rasulullah. Inilah yang dijanjikan Tuhan dan benarlah perkataan Rasul-rasul.

"Hanya dengan satu suara keras, lantas semua orang dibawa ke hadapanKu". (Yaasin: 52-53)

Hai si fulan anak si fulan, hai hamba Allah anak hamba Allah, mudah-mudahan Allah mengasihi kamu, dunia dan segala kemegahannya sudah habis untukmu, sekarang kamu sudah dalam permulaan alam barzakh, maka janganlah engkau lupakan ikrar yang telah engkau ikrarkan di dunia untuk menempuh hari akhirat, iaitu pengakuan bahaw tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad s.a.w., Rasulullah. Kalau datang kepadamu dua orang malaikat dan kepada kawan-kawanmu yang sama dengan kamu dari umat Nabi Muhammad s.a.w. maka janganlah engkau terkejut dan takut kerana keduanya adalah makhluk Allah serupa kamu juga.

Kalau mereka sudah datang dan mereka dudukkan engkau dan bertanya siapa Tuhan engkau, apa agama engkau, siapa nabi engkau, apa iktikad engkau dan apa yang engkau bawa mati, maka jawablah: "Allah Tuhanku!"

Kalau meeka tanya lagi maka jawablah: "Allah Tuhanku." Kalau mereka tanya yang ketiga kali, dan itulah kesudahan yang baik, maka jawablah dengan suara yang lantang, tidak takut dan gelisah: "Tuhanku Allah, Islam agamaku, Muhammad Nabiku, al-Qur'an imamku, Ka'abah kiblatku, sembahyang kewajipanku, kaum muslimin saudaraku, Nabi Ibrahim bapaku, dan aku hidup dan mati di atas kalimah Laa illaaha Illallah, MuhammadarRasulullah".

Pegang teguh hai hamba Allah hujah ini, dan ingatlah engkau akan menetap di alam barzakh hingga sampai hari dibangkitkan.

Kalau kamu ditanya lagi tentang orang yang dirasulkan untukmu dan untuk sekalian makhluk maka jawablah bahawa beliau itu adalah Nabi Muhammad s.a.w. yang membawa kepada kami al-Qur'an dari Tuhannya maka kami mengikut dia, kami imam dengan dia, kami membenarkan kerasulannya. Andai kata orang tidak mahu mengikut dia maka apa boleh kami buat, kami hanya akan mengatakan: "Pemimpin kami Allah, tiada Tuhan selain Allah, kepadaNya kami tawakkal dan Dialah Tuhan Arasy Yang Besar."

Ketahuilah, wahai hamba Allah, bahawasannya mati itu adalah benar, turun ke kubur adalah benar, pertanyaan Munkar dan Nakir itu benar, bangkit sesudah mati itu adalah benar, Titian Siratul Mustaqim itu adalah benar, neraka itu benar, syurga itu benar, Hari Kiamat itu pasti datang tidak ragu lagi, dan bahawasannya Allah akan membangkitkan kembali sekalian orang yang dalam kubur, dan kami menitipkan kamu kepada Allah.