Sekiranya kita berada di samping orang
yang sedang menghadapi kematian, maka di samping berdoa supaya Allah memberikan
keampunan baginya, juga kita digalakkan untuk melakukan beberapa perkara:
1. Mentalqinkannya
Iaitu menuntun dan memimpinnya mengucapkan kalimah
لا اله الا الله محمد رسوالله. Hal ini berdasarkan kepada
hadis yang diterima daripada Abu Said al-Khudriy, bahawa Rasulullah bersabda:
Ertinya: “Ajarilah
orang-orang yang hamper mati itu mengucapkan La ilaha illallah”. (Riwayat
Muslim, Abu Daud dan Tarmizi).
Talqin ini
dilakukan manakala si sakit yang akan meninggal itu masih sedar dan masih boleh
bercakap. Orang yang sudah hilang ingatan tentu tidak mungkin diajari
(ditalqinkan) lagi. Orang yang tidak mampu bercakap lagi diharapkan dapat
mengulang-ulang syahadah itu dalam hatinya.
Talqin tersebut
jangan terlalu dipaksakan kepada orang yang menghadapi maut itu. Cukuplah
diajarkan secara terang dan mantap. Kalua sudah dapt diikutinya telah
kedengaran diucapkannya, janganlah ia diganggu lagi, mungkin kerana menanyakan
atau meminta sesuatu, maka hendaklah terus ditalqinkan lagi, sehingga
benar-benar kalimah لا اله الا الله محمد
رسوالله itulah ucapannya yang terakhir sebelum meninggal dunia.
2. Menghadapkannya ke kiblat
Orang yang akan
mati sebaiknya dihadapkan ke arah kiblat, dalam keadaan berbaring pada sisi
badan yang kanan, kepalanya ke arah utara dan kakinya ke arah selatan.
Jika tidak dapat
berbuat demikian, maka terlentangkanlah ia, kepalanya mengarah ke timur, dan
agak ditinggikan sedikit dengan memakai bantal, sedangkan kakinya kea rah kiblat.
Ini berdasarkan kepada hadis dari Abu Qatadah bahawa tatkala Rasulullah tiba di
Madinah, ia bertanya tentang Barra’ bin Ma’rur.
Jawab mereka: “Ia
sudah wafat dan mewasiatkan sepertiga hartanya buat tuan, juga ia minta supaya
dihadapkan ke kiblat sewaktu hendak meninggal dunia”. Maka sabda Rasulullah: “Tepat
menurut fitrah (ajaran Islam). Mengenai hartanya yang sepertiga itu telah aku
kembalikan kepada anaknya.” Kemudian Nabi mulai menyembahyangkannya dan berdoa:
“Ya Allah, ampunilah dia, kasihanilah dia dan masukkanlah dia ke dalam
syurga-Mu, dan memang telah Engkau lakukan”. (Riwayat Baihaqi dan al-Hakim).
Menghadapkan orang
yang di saat sakaratul maut ke arah kiblat ini pernah dilakukan oleh
Sayidinatina Fatimah binti Rasulullah di saat ia sakaratul maut.
Erti menghadapi
kiblat ini ialah seperti yang telah disabdakan oleh Rasulullah iaitu seperti
orang yang tidur. Samalah juga ketika meletakkan mayat di dalam kubur. Menurut Imam
Syafie ia suka orang yang hendak mati itu dihadapkan ke arah kiblat, kepalanya sedikit ditinggikan
agar wajahnya dan badannya tertuju ke arah kiblat.
3. Menjemput orang yang soleh agar beroleh keberkatannya
Sunat menghadirkan
orang-orang soleh yang diharapkan keberkatannya ke tempat orang yang hamper mati.
Dan sunat mendoakannya supaya dia mendapat keampunan dan keringanan, sesuai
dengan hadis Abu Said al-Khudriy katanya: “Manakala Rasulullah sudah datang,
kami memberitahukan tentang orang-orang yang sudah nazak. Baginda terus
menghadirinya sebelum mati, mendoakannya dan menunggu ajalnya”.
Kata Abu Said lagi:
“Rasulullah lebih suka kalua diberitahukan kepadanya sebelum mati”. Katanya lagi:
“Apabila kami beritahukan kepada Baginda setelah mati, Baginda datang
menziarahinya, menyembahyangkan dan meminta ampunkan dosanya. Kemudian kalua Baginda
melihat ada masa, baginda tunggu hingga selesai fardhu kifayahnya, dan kalau tidak
baginda terus pulang”.
4. Membaca surah Yasin
Disunatkan membaca
surah Yasin di samping orang yang sedang nazak, sesuai dengan hadis Ma’qal bin
Yasar bahawa Rasulullah bersabda:
Ertinya: “Tidak
seseorang mayat yang dibacakan kepadanya Yasin, melainkan Allah meringankan
berat penanggungannya”. (Ibnu Abiddunya dan Dailami).
Yasin dapat
menguatkan hati dan mengukuhkan keimanan bagi orang yang sedang menunggu
kematian. Maksud hadis ini membacakan Yasin kepada orang yang hampir mati,
kerana kalua sudah mati tidak perlu lagi dibacakan Yasin kepadanya. Orang yang hamper
mati disebut mayat adalah sebagai majaz. Kerana orang yang hampir mati sudah
sama hukumnya dengan orang yang sudah mati.
5. Membaca surah al-Baqarah
Al-Syi’biy
berkata: “Orang-orang Ansar suka membacakan surah al-Baqarah di sisi orang yang
hampir mati dan mereka suka menyebut-nyebut amal baik yang sudah dilakukannya. Tujuannya
supaya orang yang nazak itu mempunyai harapan dan baik sangka kepada Allah”.
6. Memberi minum
Hendaklah diberi
minum jika ia dahaga ketika nazak.
7. Bersugi
Boleh disarankan kepadanya
supaya bersugi kalau ia mampu, atau disugikan giginya semoga memudahkan keluar
rohnya dari jasad. Ini adalah yang diperbuat oleh Baginda Rasulullah sebelum
Baginda wafat.