Tuesday, 20 November 2018

Persediaan Alat-alat Memandikan Mayat


Sebelum memandikan mayat eloklah disediakan barang-barang perkakas yang perlu digunakan iaitu:

1.  Air daun bidara

Ambil daun bidara yang bersih sekadar perlu, kira-kira apabila diramaskan ke dalam air mutlak sebanyak lima atau enam gelen, daun tersebut boleh menukarkan warna air mutlak kepada air muqayyad.

Setelah daun itu diramaskan ke dalam air, hendaklah ditapis sama ada menggunakan tapisan atau kain jarang. Tujuannya bagi mengasingkan daun-daun yang hancur supaya air tersebut Nampak bersih pada pandangan mata.

Pada kebiasaannya, jika daun yang digunakan itu telah tua, air tersebut akan berubah menjadi hijau kemerah-merahan, jika daun muda atau pucuknya, air tersebut akan menjadi hijau pucuk pisang (hijau muda).

2.  Air kapur barus

Kapur barus dihancurkan, sama ada ditumbuk atau diramaskan atau dengan apa cara sekalipun sebahagian daripadanya diletakkan ke dalam air mutlak tiga atau empat gelen atau sekira-kira memadai bagi menjiruskan jenazah dengan tiga kali jirusan daripada kepala hingga ke hujung kaki (keseluruhan anggota jenazah).

Sebahagian lagi ditaburkan di celah-celah kain kapan semasa menyusun kapan atau semasa mengkapankan jenazah.

3.  Sugi

Kain putih berukuran 2”x3” digulung, sediakan sebanyak 11 ke 17 batang, sekiranya jenazah tersebut telah uzur (cemar), sugi tersebut perlu disediakan lebih banyak lagi.

Sugi digunakan untuk menyugi (menghilangkan najis kekotoran) kecemaran yang ada pada anggota jenazah.

a)    Mata
b)   Lubang hidung
c)    Lubang telinga
d)   Mulut jenazah
e)   Pusat
f)    Celah-celah jari tangan dan jari kaki

*Peringatan:  Gunakan sekali sahaja pada tiap hujung sugi.

4.  Lidi

Sediakan beberapa batang lidi berukuran 2” atau sesuatu yang menyerupainya seperti batang mancis. Gunanya ialah untuk menyungkil hitam-hitaman (kekotoran) yang ada di celah-celah kuku tangan dan celah kuku kaki. Kuku yang panjang sama sekali tidak boleh dipotong (haram dikerat).

5.  Kain peruam atau sarung tangan getah

Meruam: satu perbuatan untuk mengeluarkan najis di dalam perut jenazah dengan cara lemah lembut serta tidak mengaibkan jenazah.

Sediakan kain (kain putih) peruam beberapa helai, setiap satu berukuran dua kaki persegi atau ukuran kain tersebut boleh membalut (menutup) tapak tangan, belakang tangan hingga ke pergelangan tanagn juru mandi semasa meruam (mengeluarkan najis/membersihkan qubul dan dubur jenazah).

Sarung tangan getah (sarung tangan yang digunakan di hospital) boleh digunakan sebagai ganti kain peruam tetapi hendaklah dibersihkan semula apabila hendak digunakan kali kedua, ketiga dan seterusnya.

6.  Bekas air

Tiga buah bekas air seperti baldi atau besen yang boleh dimuatkan dua atau tiga gelen air (untuk kegunaan air sembilan).

(i)                   Bekas air yang pertama diisi dengan air mutlak.
(ii)                 Bekas air yang kedua diisi dengan air bidara atau inai atau air mawar.
(iii)               Bekas air yang ketiga diisi dengan air kapur barus.

7.  Kain

Sediakan kain untuk menutup aurat si mayat semasa mandi. Berukuran untuk menutup aurat mayat tersebut. Seelok-eloknya kain yang berwarna gelap atau kain sarung.

8.  Tempat memandikan mayat

Tempat memandikan mayat itu hendaklah di bilik yang tertutup. Keadaan ini boleh menghindarkan mayat dikerumuni oleh orang-orang yang tidak berkenaan dan masuk ke dalam bilik tersebut.

9.  Dulang

Semua barang-barang yang telah disediakan itu hendaklah diletakkan di dalam dulang besar dan diketepikan untuk sementara waktu. Jika memerlukan tayamum hendaklah disediakan debu di dalam dulang kecil.

10.            Bangku panjang

Hendaklah disediakan tempat meletakkan mayat umpama bangku panjang yang bentuknya curam sebelah kaki, katil bujang, kerusi sandar supaya apabila jenazah dimandikan, air yang jatuh ke lantai tidak terpercik semula mengenai jenazah.

Boleh juga sanak saudara itu sendiri yang menanggung jenazah semasa memandikannya. Kedudukannya, seorang meriba kepala, manakala yang lain duduk berlunjur berhadapan antara satu sama lain.

Orang yang menanggung jenazah sebagai menggantikan tanggung sama sekali tidak boleh membantu pekerjaan memandi bahkan ia semata-mata menjadi tanggung.