Memandikan Mayat
Memandikan mayat hukumnya adalah
wajib. Sekurang-kurangnya menghilangkan najis-najis yang terdapat padanya dan
meratakan air ke seluruh badannya.
Orang yang mati lemas juga wajib
dimandikan, kerana kita disuruh supaya memandikan orang yang mati dan kewajipan
itu tidak gugur dari kita tanpa perbuatan kita sendiri.
Haram orang yang memandikan mayat
itu melihat aurat si mayat. Sunat bagi orang yang memandikannya memadang yang
lain dari auratnya. Kecuali dengan hajat keperluan untuk memandikannya.
Sunat ditutup muka mayat tersebut
dari mula-mula diletakkan di atas tempat mandi dan wajiblah disentuh auratnya
dengan berlapik.
Cara-cara memandikan mayat yang
sempurna adalah seperti berikut:
1. Pasangkan bau-bauan di
dalam bilik yang menjadi tempat memandikan jenazah, biasanya gaharu, setanggi
ataupun sesuatu yang boleh mendatangkan bau, yang boleh menukarkan bau bilik
daripada bau jenazah kepada bau lain.
2. Mula-mula hendaklah
disalin dengan kain yang lembut ataupun kain sarung untuk menutup tubuhnya
sewaktu memandikannya, kemudian letakkan mayat tersebut di atas tempat yang
telah dikhaskan.
3. Juru mandi hendaklah
memastikan perkara-perkara yang menghalang air untuk sampai kepada anggota
jenazah. Jika ada hendaklah dihilangkan terlebih dahulu misalnya lilin, getah,
sisik ikan, selupat ikan, kesan plaster dan sebagainya.
4. Mula memandikan mayat
tersebut dengan membasuh seluruh anggota tubuh badannya dengan air mutlak dari
kepala sebelah kanan hingga ke hujung kaki dengan niat. Bersih serta hilangkan segala
cemar-cemar atau kotoran dan najis-najis yang terdapat pada tubuh badannya.
Curahkan air mutlak ke serata tempat sambil menggosok-gosok tubuh badannya dan
membuang najis yang melekat, jika ada.
5. Dahulukan dengan niat
seperti berikut:
Ertinya: “Sahaja aku memandikan mayat ini fardhu
kifayah kerana Allah Ta’ala”.
6. Sekurang-kurangnya ada
tiga orang yang bertugas memandikan mayat.
i)
Seorang ditugaskan mencurahkan air mutlak ke atas
mayat tersebut.
ii)
Dua orang pula ditugaskan menggosok-gosok mayat tersebut
untuk membersihkan najis-najis yang terdapat pada mayat tersebut. Sambil itu
picit-picit sendinya sehingga lembut dan boleh digerak-gerakkan, picitkan
pangkal lengan dan hujung jari, kemudian peha diikuti dengan lutut, tumit
hinggalah ke hujung jari kaki. Ulangkan beberapa kali hingga anggota jenazah
boleh digerak-gerakkan.
7. Gunakan sabun wangi,
gosokkan ke anggota jenazah dari pusat hingga ke kepala dan dari lutut hingga
ke hujung kaki, gosoklah dengan lemah lembut dan tidak mengaibkan jenazah. Tujuannya
adalah untuk menghilangkan kekotoran sama daki, kesan peluh dan sebagainya.
8. Jiruskan air mutlak untuk
menghilangkan air sabun (jirus dan gosoklah hingga diyakini betul-betul bersih)
dan dimulai dengan anggota sebelah kanan. Rasulullah telah bersabda:
Ertinya: “Mulailah dengan anggota badan sebelah kanan
dan tempat-tempat (anggota) wudhuknya”. (Riwayat Baihaqi).
9. Di samping itu pula
hendaklah mencungkil qubul (kemaluan hadapan) kalau mayat perempuan dan urutlah
kemaluan lelaki dengan tangan yang berlapik dengan sarung tangan supaya
najis-najis yang terdapat pada qubulnya dapat dikeluarkan dan dicuci.
Pada kebiasaannya sambil perut diurut dengan lemah
lembut dan ditekan, masukkan dua atau tiga jari jurumandi (yang telah
berbungkus) ke dalam lubang dubur jenazah di masa yang sama jiruskan air mutlak
supaya najis yang keluar tidak terlalu melekat.
Jika gunakan kain, gunakan sekali sahaja pada setiap
helai. Jika menggunakan sarung tangan, sarung tangan itu hendaklah dibersihkan
dahulu sebelum menggunakannya buat kali kedua dan seterusnya.
10. Ketika mencungkil duburnya
(lubang najis belakang) untuk menghilangkan najis-najis yang terdapat padanya
berniatlah:
Ertinya: “Sahaja aku mengistinjakkan mayat ini kerana
Allah Ta’ala”.
11. Sambil itu curahkan air
mutlak ke atas tempat yang kita cungkil itu.
12. Baringkanlah mayat
tersebut untuk dibasuh segala najis-najis yang keluar dari duburnya dengan
potongan kain yang bersih secara bertukar-tukar.
13. Kemudian, bersihkanlah
matanya, sugikan giginya dengan kain sugi, lubang hidung dan telinga dengan
kain gulung yang telah disediakan tadi. Di dalam mulut, pastikan disugi
kawasan:
a) Bawah lidah
b) Mulut kanan bahagian atas
c) Mulut kanan bahagian bawah
d) Mulut kiri bahagian atas
e) Mulut kiri bahagian bawah
serta bahagian lubang pusat, di celah-celah jari tangan dan jari kaki bahagian
kanan dan kiri.
14. Buangkan dan cungkilkan
kekotoran yang ada di celah-celah kuku tangan dan di celah kuku kaki jenazah
dengan lidi, kuku jenazah tidak boleh (haram) dikerat sekalipun panjang, dengan
sebab itu usahakan kekotoran yang ada dibersihkan.
15. Jiruslah mayat tersebut
dengan air mutlak hingga diyakini jenazah itu benar-benar bersih.
16. Kemudian basuh kepalanya
dan janggutnya (sekiranya ada) dengan air sabun (sebaik-baiknya gunakan air
sintuk kerana ia lebih lembut lagi).
17. Gosok perlahan-lahan dan
bilaslah dengan air mutlak sehingga rata ke seluruh rambut dan janggutnya.
18. Jika mayat perempuan yang
bersanggul maka hendaklah uraikan sanggulnya dan basuhlah dengan air sabun atau
sintuk dan curahkanlah dengan lembut air mutlak sehingga merata ke seluruh
rambutnya.
19. Menggunakan air Sembilan
'Air sembilan' (air dari tiga jenis yang dialirkan ke
atas mayat sebanyak tiga kali pada tiap-tiap satu jenis air tersebut). Air itu
ialah:
a) Air mutlak
b) Air daun bidara atau air
daun inai
c) Air kapur barus
20.Meratakan curahan air,
iaitu dengan cara:
i)
Iringkan ke kiri. Jirus air mutlak dari kepala ke kaki
tiga kali berturut-turut serta membaca:
Ertinya: “Ampunkanlah dia, wahai Tuhan dan kepada
Engkau tempat kami kembali”.
ii)
Iringkanlah ke kanan pula. Jrus air mutlak dari kepala
ke kaki tiga kali berturut-turut serta membaca:
Ertinya: “Ampunkalah dia, wahai Tuhan yang Maha
Pemurah dan kepada Engkaulah tempat kembali”.
21. Terlentangkanlah jenazah,
kemudian jiruskanlah air mutlak dari kepala hingga ke kaki tiga kali
berturut-turut serta membaca:
22. Setelah itu barulah mayat
itu diwudhukkan dengan niatnya:
Ertinya: “Sahaja aku mewudhukkan mayat ini kerana
Allah Ta’ala”.
Lakukanlah seperti kita mengambil air sembahyang
dengan baik dan sempurna.
Niat
mewudhukkan mayat itu adalah wajib. Manakala niat memandikan mayat adalah sunat
hukumnya.
23.Kalau mayat kanak-kanak
lelaki yang belum berkhatan, maka hendaklah ditayamumkan dengan debu tanah yang
suci yang telah pun disediakan di dalam dulang kecil. Begitu juga tayamum ini
dilakukan kepada orang yang uzur tidak boleh kena air.
Niat tayamum ialah:
Ertinya: “Sahaja aku tayamumkan mayat ini kerana Allah
Ta’ala”.
24.Jiruskan air daun
bidara/air daun inai/air sintuk 3 kali dari kepala hingga ke kaki.
25.Jiruskan air kapur barus 3
kali berturut-turut dari kepala hingga ke kaki sebagai jirusan yang terakhir.
26.Rambut yang telah dibasuh
tadi hendaklah disisir dengan sikat yang jarang matanya secara perlahan-lahan
dan lemah lembut kerana ditakuti kalau kasar akan menyakiti mayat. Sisir rambut
tersebut apabila telah selesai mamandikan mayat itu dengan air Sembilan.
Andainya ada rambut yang gugur hendaklah dimasukkan ke dalam kain kafan atau
kuburnya. Demikian juga rambut yang gugur sebelum dimandikan.
Bagi
mayat wanita pula, sanggul yang telah diuraikan sewaktu mandi, disanggulkan
semula dengan dibahagikan tiga, lalu dijalin dan disanggulkan melintang ke
sebelah kanan.
27.Selesai memandikan mayat
tersebut, hendaklah disumbat dubur (lubang najis di belakangnya) dengan kapas,
agar air yang keluar dari perut jenazah tidak mengenai dengan kain, sebagai
cawat sesudah disumbat kapas ke dalam dua kemaluannya (qubul dan dubur).
28.Setelah itu diperlembutkan
sendi-sendinya sekali lagi sebagaimana dilakukan pada permulaan keluar rohnya.
Kemudian barulah dilapkan badannya dengan kain yang bersih lagi kering.
29.Salinkan dengan kain yang
bersih, kemudian barulah diusung keluar dari tempat mandi. Jika keluar najis
setelah dimandikan, wajiblah dibersihkan najis itu sahaja dengan tidak perlu
dimandikan semula.
Sunat bagi orang yang telah selesai memandikan mayat,
mandi untuk dirinya pula dengan niat:
Ertinya: “Sahaja aku mandi sunat selepas memandikan
mayat, kerana Allah Ta’ala”.
Begitu juga orang yang mengangkat mayat itu sunat pula
mengambil air sembahyang untuk dirinya. Rasulullah telah bersabda:
Ertinya: “Sesiapa yang telah memandikan mayat,
hendaklah ia mandi dan sesiapa yang telah mengangkat mayat hendaklah ia
mengambil wudhuk”.
Apabila ada kotoran
yang keluar dari perutnya setelah dimandikan tetapi dikafani maka wajib
membasuh yang kena najis itu. Tentang apakah perlu dimandikan lagi khilaf
ulama’ mengenainya. Menurut jumhur ulama’, tidak wajib. Sedangkan menurut Imam
Ahmad, wajib.