Ertinya: “Sesungguhnya mayat itu tahu siapa yang
memandikannya, mengusung dan memasukkannya ke dalam kubur. Ia dapat
mengetahuinya kerana adanya hubungan roh dengan badan”.
Menurut jumhur ulama’, memandikan mayat hukumnya fardhu
kifayah. Bila ada di antara anggota masyarakat yang melakukannya lepaslah
ewajipan orang-orang mukallaf yang lain. Bila tiada, seluruh mukallaf di tempat
itu akan turut berdosa.
Disyariatkan memandikan mayat adalah untuk menghilangkan
hadas, kerana kematian adalah menyebabkan lembutnya badan dan hilang akal.
Ianya bukanlah bererti mayat iru najis, sebab orang mukmin tidak dianggap
sebagai najis sama ada dia masih hidup ataupun sudah matinya. Berkata Ibnu
Abbas: “Orang mukmin tidak dianggap najis sama ada pada waktu hidup ataupun
sesudah matinya”.
Rasulullah bersabda:
Ertinya: “Janganlah kamu menganggap mayat itu najis kerana
orang mukmin tidak akan menjadi najis pada waktu hidup dan mati”. (Riwayat
Hakim dan Baihaqi).