Thursday, 22 November 2018

Lain-lain Perkara Yang Berkaitan



1.     Wajib memandikan mayat orang muslim kecuali orang-orang yang mati syahid iaitu yang terbunuh dalam peperangan melawan orang kafir.

Orang yang mati syahid tidak perlu dimandikan sekalipun di dalam keadaan junub, ini dapat kita merujuk terhadap kes yang terjadi kepada Hanzalah.

Pada siang harinya ia baru berkahwin, maka bersamalah kedua pengantin itu pada malam harinya. Kebetulan pula setelah mereka selesai, panggilan untuk berperang datang. Lantas bangun Hanzalah dari mendakap isteri yang baru dikahwininya untuk menyahut seruan jihad, tanpa sempat mandi wajib.

Beliau mati syahid dalam keadaan junub tetapi tidak dimandikan oleh Rasulullah. Orang yang mati syahid ketika berperang memadailah dikafani dengan pakaian yang ada di badannya, yang dapat digunakan sebagai kain kafan. Badannya yang belum tertutup perlu ditambah dan yang lebih daripada sunat boleh dikurangkan. Ia boleh dikuburkan bersama-sama darah yang ada di badannya, sedikit pun tidak boleh dicuci.

Menurut Imam Syafie: Orang yang mati syahid tidak perlu dimandikan dan disembahyangkan, mungkin supaa bekas-bekas luka itu tetap ada ketika mereka menjumpai Allah nanti. Ada yang mengatakan bahawa darah mereka itu harum seperti wangi kasturi.

Mungkin juga tidak perlu lagi disembahyangkan kerana mereka sudah dimuliakan Allah. Selain untuk memudahkan juga kaum muslimin yang dtinggalkannya.

Menurut satu pendapat tidak disembahyangkan lagi kerana tujuan sembahyang itu adalah sebagai syafaat bagi mayat dan orang syahid, sedangkan orang yang mati syahid tidak memerlukan. Malahan mereka pula yang akan mensyafaatkan orang lain.

2.    Ada juga orang yang mati syahid dimandi dan disembahyangkan juga.

Ada juga manusia yang boleh mati syahid selain yang terbunuh dalam peperangan melaewan orang kafir. Ini adalah kemuliaan yang diberikan Allah kepada umat Islam.

Rasulullah bersabda:

Ertinya: “Ada tujuh macam syahid selain yang terbunuh melawan orang kafir, iaitu mati syahid kerana penyakit taun, mati syahid kerana karam, mati syahid kerana sakit barah pada lambungnya, mati syahid kerana sakit kolera, mati syahid kerana terbakar, mati syahid kerana ditimpa keruntuhan dan mati syahid kerana melahirkan anak”.

3.    Wajibnya memandikan potongan atau serpihan mayat.

Para ulama’ khilaf tentang wajibnya memandikan serpihan mayat muslim. Menurut Imam Syafie dan Ahmad adalah wajib dimandikan, dikafani, disembahyangkan dan dikuburkan.

Imam Ahmad berkata: Abu Ayub menyembahyangkan kaki, sedangkan Umar menyembahyangkan tulang di negeri Syam. Kejadian itu disaksikan oleh sahabat-sahabat yang lain, tetapi tidak ada yang membantah.

Sekiranya kita menjumpai potongan mayat setelah selesai menguburkan yang lainnya, maka wajib dimandikan, disembahyangkan dan ditanam di sisi kuburnya, dengan menggali kubur yang baru.

Ktidak perlu membongkar mayat yabg sudah ditanam itu kerana mudaratnya lebih besar daripada mudarat memisahkannya.

Imam Syafie berkata: Telah sampai kepada kami bahawa ada burung yang menerbangkan tangan ke Makkah pada waktu perang Jamal. Mereka dapat mengenali orang itu kerana sebuah cincin yang ada di tangannya. Lantas merekamemandikan dan menyembahyangkannya. Dan kejadian itu disaksikan oleh beberapa orang sahabat.

4.    Jika tidak ada air maka wajib ditayamumkan.

5.    Begitu juga kalau dimandikan akan hancur tubuhnya maka cukup dengan tayamum.

6.    Kalau ada wanita mati di tengah-tengah kelompok kaum lelaki atau sebaliknya, cukup sekadar tayamum sahaja tidak perlu dimandikan.

Sebagaimana hadis mursal yang diterima daripada Makhul, Nabi s.a.w. bersabda:

Ertinya: “Apabila seorang wanita meninggal di tengah-tengah lelaki yang tidak ada wanita selainnya, atau lelaki meninggal di tengah-tengah wanita yang tidak ada lelaki selainnya, maka mayat itu cukup ditayamumkan, kemudian dikuburkan. Kedua-duanya disamakan dengan orang (bertayamum) kerana tidak mendapatkan air”. (Riwayat Abu Daud dan Baihaqi).

7.    Bagi mayat lelaki hendaklah diuruskan oleh orang lelaki dan sebaliknya. Tapi jangan dihalang kalau suami ingin memandikan isterinya atau sebaliknya dengan syarat semua yang hadir mestilah muhramnya belaka.

8.    Lelaki boleh memandikan isterinya dan isteripun boleh memandikan suaminya, sedangkan mayat kanak-kanak (lelaki) boleh dimandikan wanita menurut kesepakatan ulama’.

9.    Orang yang lebih berhak memandikan mayat itu ialah orang yang lebih dekat sekali perhubunghannya (kerabat) dengan si mati. Seperti anaknya sendiri dengan syarat dia mengerti segala kehendak dan peraturan memandikan mayat. Jika tidak, hendaklah dilakukan oleh sesiapa yang mengerti, yang warak dan amanah.